05/12/2018
<

Adverteerders besteden miljoenen aan Black Friday reclames

Adverteerders haken ook dit jaar weer massaal in op het uit de VS overgewaaide koopjesfestijn Black Friday. Mediaregistratiebureau Adfact registreerde circa 16 miljoen euro aan non-digital reclamebestedingen die direct aan Black Friday waren gerelateerd. Dat is ruim 6 miljoen euro meer dan in 2017. Deze stijging van 60 procent is vooral te danken aan telecomadverteerders. 

Koopjedeal.nl, een koopjes website, besteedde met 1,8 miljoen de meeste reclame-euro’s. Gevolgd door Telfort (1,6 miljoen) en Ziggo (1,1 miljoen). Er werd vooral ingezet op televisie, radio en dagbladen. Vorig jaar was online retailer ABOUT YOU met 1,9 miljoen euro nog de grootste ‘Black Friday’-adverteerder. In totaal haakte er 105 adverteerders in op het thema (vorig jaar 68). Opvallende nieuwkomers zijn Telfort (1,6 miljoen euro), Albert Heijn (0,5 miljoen), Aldi (0,4 miljoen) KPN (0,4 miljoen), en Corendon (0,3 miljoen).

De mediabestedingen aan activatie/prijs campagnes hebben nog steeds het grootste aandeel binnen de totale ‘above-the-line’-campagnes. Opvallend is dat thema’s als Black Friday, Singles day, Valentijnsdag steeds vaker worden aangegrepen voor grote activatiecampagnes”, zegt Lars de Vries, managing director van Adfact.

Retailers besteedden net als in 2018 het meeste geld aan reclames rondom Black Friday, maar het aandeel binnen de totale bestedingen is flink gedaald. In 2017 waren de retailers goed voor 78 procent van de totale bestedingen aan black Friday reclames. In 2018 is dat nog slechts de helft. Dit is vooral te danken aan de stijging van de bestedingen binnen de categorie Telecom: van 9 procent bestedingsaandeel in 2017 (0,9 miljoen euro)naar 26 procent (4,1 miljoen euro) in 2018. Ook auto-importeurs en reisaanbieders hebben het koopjesfestijn als thema omarmd.

Top-3 ‘Black Friday’-adverteerders (bruto,non-digital media)

1. Koopjedeal.nl 1,8 miljoen euro
2. Telfort 1,6 miljoen euro
3. Ziggo 1,1 miljoen euro

Reclame-archief
Contact

Adfact Media & Advertising Intelligence
Lars de Vries
Managing Director
t 31 75 616 5531
info@adfact.nl

Adfact updates

Periode januari t/m oktober 2018
  • Energie -27,8%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van de energiebranche van januari t/m oktober 2018 is 26,1 miljoen euro. Dat is 27,8% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Optiek (& horen) -6,9%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van de optiekbranche van januari t/m oktober 2018 is 68,7 miljoen euro. Dat is 6,9% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Finance -13,0%

    De totaal geregistreerde mediawaarde binnen de categorie financiƫle dienstverlening van januari t/m oktober 2018 is 215,5 miljoen euro. Dat is 13,0% minder dan dezelfde periode van vorig jaar.
  • Automotive -10,8%

    De totaal geregistreerde mediawaarde binnen personenwagens van januari t/m oktober 2018 is 277,0 miljoen euro. Dat is 10,8% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Mobiele providers -3,7%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van mobiele providers van januari t/m oktober 2018 van de particuliere markt is 152,0 miljoen euro. Dat is 3,7% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Internet providers & corporate +16,5%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van internet providers & corporate van januari t/m oktober 2018 van de particuliere markt is 79,9 miljoen euro. Dat is 16,5% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Verzekeren -12,0%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van de categorie Verzekeren van januari t/m oktober 2018 is 93,2 miljoen euro. Dat is 12,0% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.