17/11/2015
<

Tv-reclames vooral thematisch van karakter

Adverteerders verkiezen klassieke thematische tv-campagnes boven reclames gericht op introducties of directe transacties. Van de 650 nieuwe commercials die in oktober 2015 werden uitgezonden, is meer dan 40 procent thematische van karakter. Na thematisch tv-reclames werden introductiecommercials (33 procent) het meest ingezet, gevolgd door actiematige tv-commercials (24 procent). Veel tv-reclames worden bovendien gevolgd door een tag-on.

Dat blijkt uit een analyse van mediaonderzoeksbureau Adfact. Adverteerders zetten tv vooral in om kennis en attitude van de consument te beïnvloeden door middel van narratieve (verhalende) commercials. Veruit de zwaarst ingezette thematische tv-campagne was van TUI met hun reclame ‘Ontdek wat TUI met je doet’. De bruto mediawaarde van de reisorganisatie aan deze commercial bedroeg in oktober 5,6 miljoen euro.

In oktober waren 218 nieuwe commercials gericht op het introduceren van een product of dienst. De meest zichtbare introductiecampagne was een nieuwe anti-transpirant deodorant van Axe. De bruto mediawaarde van de producent van onder meer deodorant en parfum aan deze commercial bedroeg in oktober 2,5 miljoen euro.

Ten slotte werden in de maand oktober 160 tv-commercials ingezet met als doel een actie te communiceren. De Nederlandse supermarktketen Plus was met hun campagne “Plus groente en fruit variatie voordeel weken” één van de meest zichtbare nieuwe actiecampagnes van oktober.

Opvallend is verder dat van de onderzochte 650 nieuwe commercials ruim een kwart (26 procent) een zogenoemde tag-on hebben ingezet. Een tag-on is een kort extra stukje dat na uitzending van een hoofdcommercial verderop in het reclame blok wordt vertoond. De tag-on had in de meeste gevallen, 120 van de 170, een duidelijke call to action van ga naar de website en/of winkel.

Reclame-archief
Contact

Adfact Media & Advertising Intelligence
Lars de Vries
Managing Director
t 31 75 616 5531
info@adfact.nl

Adfact updates

Periode januari t/m mei 2017
  • Energie -26,2%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van de energiebranche van januari t/m mei 2017 is 18,5 miljoen euro. Dat is 26,2% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Optiek (& horen) -1,6%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van de optiekbranche van januari t/m mei 2017 is 31,1 miljoen euro. Dat is 1,6% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Finance -11,8%

    De totaal geregistreerde mediawaarde binnen de categorie financiële dienstverlening van januari t/m mei 2017 is 101,4 miljoen euro. Dat is 11,8% minder dan dezelfde periode van vorig jaar.
  • Automotive +6,0%

    De totaal geregistreerde mediawaarde binnen personenwagens van januari t/m mei 2017 is 157,4 miljoen euro. Dat is 6,0% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Mobiele providers -6,6%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van mobiele providers van januari t/m mei 2017 van de particuliere markt is 71,2 miljoen euro. Dat is 6,6% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Internet providers & corporate -11,2%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van internet providers & corporate van januari t/m mei 2017 van de particuliere markt is 34,6 miljoen euro. Dat is 11,2% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Verzekeren -14,5%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van de categorie Verzekeren van januari t/m mei 2017 is 44,6 miljoen euro. Dat is 14,5% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.