21/07/2015
<

Minder autoreclames in eerste helft 2015

De Nederlandse mediabestedingen aan reclamecampagnes voor personenauto’s zijn in de eerste helft van 2015 gedaald. In de eerste 6 maanden werd er voor bijna 178 miljoen euro aan offline mediawaarde geregistreerd. Dat is een afname van 10% ten opzichte van het eerste half jaar van 2014, zo blijkt uit een analyse van onderzoeksbureau Adfact. Met name in de maanden maart en juni lagen de bestedingen fors lager. Automerken besteedden vooral minder aan buitenreclame en dagbladen. TV blijft het populairste medium. Opvallend is verder de sterke afname van reclamebestedingen voor het B- en C-segment. Renault is momenteel de grootste adverteerder onder de automerken.


In de eerste helft van 2013 werd nog 161 miljoen euro aan mediawaarde geregistreerd binnen de offline media (TV, radio, print, buitenreclame, bioscoop). In de eerste 6 maanden van 2014 stond de teller op 192 miljoen en in 2015 blijft de teller dus steken op ruim 178 miljoen.

Volgens schattingen van Adfact besteedden de auto-importeurs vorig jaar circa 60 miljoen euro netto aan online campagnes (banners en pre-rolls). Daaruit is af te leiden dat online adverteren, op TV na, het belangrijkste mediumtype is voor auto-importeurs. In het eerste kwartaal van 2015 zijn de totale bestedingen aan online adverteren wederom gestegen. De verwachting is dan ook dat de online bestedingen van de auto-importeurs dit jaar verder zullen toenemen. Precieze cijfers zijn in de markt niet bekend, omdat internationale partijen als Google niet bereid zijn informatie te delen hierover.

Renault was in de eerste helft van 2015 met ruim 14 miljoen euro de grootste autoadverteerder, gevolgd door Ford (12,3 miljoen) en Peugeot (12 miljoen). Nissan en Toyota besteedden meer in vergelijking met de eerste 6 maanden van 2014. Nissan staat nu zelfs in de top-5. Opmerkelijk is de daling van Citroen/DS, Mitsubishi en Audi. Op modelniveau is de hoogste mediawaarde geregistreerd voor de nieuwe Kia Picanto (5,6 miljoen euro) gevolgd door de Peugeot 308 (5,1 miljoen euro) en de Hyundai i20 (4,9 miljoen euro).

Top 5 H1 2015 (in mln. euro's)

1. Renault 14,1
2. Ford 12,3
3. Peugeot 12,0
4. Nissan 11,0
5. Hyundai 10,4

Reclame-archief
Contact

Adfact Media & Advertising Intelligence
Lars de Vries
Managing Director
t 31 75 616 5531
info@adfact.nl

Adfact updates

Periode januari t/m mei 2017
  • Energie -26,2%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van de energiebranche van januari t/m mei 2017 is 18,5 miljoen euro. Dat is 26,2% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Optiek (& horen) -1,6%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van de optiekbranche van januari t/m mei 2017 is 31,1 miljoen euro. Dat is 1,6% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Finance -11,8%

    De totaal geregistreerde mediawaarde binnen de categorie financiƫle dienstverlening van januari t/m mei 2017 is 101,4 miljoen euro. Dat is 11,8% minder dan dezelfde periode van vorig jaar.
  • Automotive +6,0%

    De totaal geregistreerde mediawaarde binnen personenwagens van januari t/m mei 2017 is 157,4 miljoen euro. Dat is 6,0% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Mobiele providers -6,6%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van mobiele providers van januari t/m mei 2017 van de particuliere markt is 71,2 miljoen euro. Dat is 6,6% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Internet providers & corporate -11,2%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van internet providers & corporate van januari t/m mei 2017 van de particuliere markt is 34,6 miljoen euro. Dat is 11,2% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Verzekeren -14,5%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van de categorie Verzekeren van januari t/m mei 2017 is 44,6 miljoen euro. Dat is 14,5% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.