25/09/2015
<

Online-uitgevers en broadcasters moeten zich losmaken van advertentienetwerken

Online-uitgevers en broadcasters moeten gewone platte niet-interactieve advertentieruimte aanbieden aan massa-adverteerders, zoals energiebedrijven en supermarkten. Dat stelt Lars de Vries van mediaonderzoeksbureau Adfact in reactie op de snelle opkomst van adblockers. ‘De tragiek is dat de online-branche is doorgeschoten met targeting en andere advertentievormen, waardoor prestaties van websites minder worden en de consument advertenties gaat weren met de online-variant van de “NEE-NEE”-sticker.’

Uit cijfers van Adfact blijkt dat de top-500 van adverteerders goed is voor zeker 80 procent van alle mediabestedingen. ‘Zij hebben vooral low interest producten en diensten en acties die het moeten hebben van massacommunicatie’, zegt Lars de Vries. ‘Echter het bereik van hun pop-ups, banners en pre-rolls neemt door adblockers razendsnel af.’ Steeds meer consumenten installeren een adblocker, zeker nu Apple deze advertentiewerende apps toestaat in de App Store.

Lars de Vries vraagt zich al langer af waarom online-uitgevers hun webpagina’s niet opmaken zoals we ook dagbladen opmaken? ‘Gewoon “platte” niet-interactieve advertenties die onzichtbaar zijn voor adblockers. En waarom monteren broadcasters online commercials niet zodanig in hun programma’s dat ze niet weg te skippen zijn? Je koopt als adverteerder dan je zendtijd in op programmaniveau. Daarmee verliezen advertenties weliswaar hun interactiviteit, maar de vraag is of dat echt zo belangrijk is voor een massa-adverteerder. Uit diverse onderzoeken blijkt immers dat effectieve campagnes gericht op merkgroei en call-to-action veelal zwaar en breed zijn ingezet. Natuurlijk ontstaat er hierdoor meer waste, maar dat effect hebben adblockers ook.'

Lars de Vries roept uitgevers en broadcasters op om zich te verenigen. 'Massabereik is geld waard. Door minder afhankelijk te worden van advertentienetwerken neemt de duidelijkheid van het businessmodel voor online media toe. Zo krijgen ze weer controle over hun eigen media en weten adverteerders weer wat ze inkopen en wie ze bereiken. En de consument is verlost van trage websites en irritante banners. Er zijn bovendien nog genoeg digitale proposities te verzinnen binnen dit model.'

De veelgehoorde respons dat de adblocker het signaal voor adverteerders en media is om de relevantie en aantrekkelijkheid van reclameboodschappen te verhogen, noemt hij naïef. ‘De producten, diensten en acties van de adverteerdersgroep die goed is voor 80 procent van hun omzet lenen zich daar in de meeste gevallen niet voor. Uit onze analyse blijkt dat een reclame-uiting in 9 van de 10 keer een boodschap bevat met een duidelijke call-to-action, zoals “ga nu naar de winkel, ga naar de website of koop nu’’.'

 

Reclame-archief
Contact

Adfact Media & Advertising Intelligence
Lars de Vries
Managing Director
t 31 75 616 5531
info@adfact.nl

Adfact updates

Periode januari t/m oktober 2017
  • Energie -10,1%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van de energiebranche van januari t/m oktober 2017 is 36,1 miljoen euro. Dat is 10,1% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Optiek (& horen) +4,8%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van de optiekbranche van januari t/m oktober 2017 is 73,8 miljoen euro. Dat is 4,8% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Finance -6,9%

    De totaal geregistreerde mediawaarde binnen de categorie financiƫle dienstverlening van januari t/m oktober 2017 is 247,6 miljoen euro. Dat is 6,9% minder dan dezelfde periode van vorig jaar.
  • Automotive +2,7%

    De totaal geregistreerde mediawaarde binnen personenwagens van januari t/m oktober 2017 is 310,5 miljoen euro. Dat is 2,7% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Mobiele providers +10,6%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van mobiele providers van januari t/m oktober 2017 van de particuliere markt is 157.9 miljoen euro. Dat is 10,6% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Internet providers & corporate -7,1%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van internet providers & corporate van januari t/m oktober 2017 van de particuliere markt is 68,4 miljoen euro. Dat is 68,4% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.
  • Verzekeren -15,2%

    De totaal geregistreerde mediawaarde van de categorie Verzekeren van januari t/m oktober 2017 is 105,8 miljoen euro. Dat is 15,2% minder dan in dezelfde periode van vorig jaar.