Adfact Update April 2023
Streamingdiensten
De streamingdiensten strijden hard om marktaandeel, zowel op het gebied van content, de werking van hun apps, hun propositie (zoals HBO Max dat in 2024 omgedoopt zal worden to Max), maar natuurlijk ook door het maken van reclame. Als we de de streamingdiensten nog even onder loep nemen, dan zien wij in het eerste kwartaal van dit jaar deze top 5 van bruto bestedingen:
Hbo Max staat op plek 7 met 0,9 mln. euro.
Stijgers & Dalers
Opvallende daler: Rabobank -85,9%
In het eerst kwartaal van 2022 was de Rabobank nog goed voor 6.944.034 euro aan bruto reclamebestedingen, met 5,8 mln voor de campagne ‘Een betere woontoekomst’.
Dit jaar is dat ‘slechts’ 980.210 euro, met nog geen 7 ton voor de campagne ‘Zzp rekening’. Dat betekent een daling van 85,9% t.o.v. het jaar ervoor.
Opvallende stijger: Campings & bungalowparken +108,2%
Als de meest opvallende stijgers zien we de campings & bungalowparken. De bruto reclamebestedingen stegen 108,2%, van 5,6 mln euro in Q1 2022 naar 11,6 mln in Q1 van 2023.
De grootste adverteerders waren Europarcs, Center Parcs en Eurocamp, samen goed voor bijna 60% van de totale bestendigen in deze branche.
Uitgelicht
door Danney Molenkamp (tv-commercial specialist)
Statiegeld op blikjes
Het ‘Besluit maatregelen metalen drankverpakkingen’ is ingegaan op 1 januari 2023 en sinds 1 april 2023 worden statiegeldblikjes ingenomen en verwerkt.
Stichting uitvoeringsorganisatie statiegeld maakt dit kenbaar met 3 tv-commercials die vanaf 1 april zijn uitgezonden op de Nederlandse televisie. Een van de commercials heeft de boodschap: “lever je blikje ongedeukt in! Zo blijft de barcode goed scanbaar en krijg je dus je statiegeld terug.
”In hoeverre de maatregel en de campagne het gedrag van consumenten en dat van de industrie zal veranderen is een kwestie van tijd. Wij blijven de campagnes in elk geval op de voet volgen!
Adfact Online
Met Adfact Online bieden we een zee van interessante data over online video & display advertising en branded content. Deze data biedt waardevolle handvatten voor marktonderzoeken en concurrentieanalyses.
Om een wetenswaardigheid te noemen: in maart dit jaar was het meest gebruikte formaat voor display advertenties 300×250.
Related Berichten
Adfact Update November 2023
Adfact maakt de advertentiemarkt inzichtelijk. Of het nu gaat om de marktpositie van je merk of om d ...
Automotive in beweging
Voer voor marktanalisten De wereldwijde maatregelen voor de bestrijding van Covid-19 waren ook in de ...
Adfact Update September 2023
Adfact maakt de advertentiemarkt inzichtelijk. Of het nu gaat om de marktpositie van je merk of om d ...