Pers & Blog

november 16, 2023 in Nieuws

Adfact Update November 2023

Adfact maakt de advertentiemarkt inzichtelijk. Of het nu gaat om de marktpositie van je merk of om de activiteiten van de concurrentie, wij laten je de effectiviteit van paid media begrijpen. Onze data bevat waardevolle informatie over bestedingen en bereik op radio, tv, in de bioscopen, out-of-home, print en online. Onze klanten zijn adverteerders, media- en reclamebureaus, broadcasters, uitgevers, marktonderzoekbureaus, overheden, brancheverenigingen en internationale mediamonitoringbedrijven.

Stijgers & Dalers

Opvallende stijger: Luchtvaartmaatschappijen +152,5%

In een aantal opzichten is het goed nieuws als de luchtvaartmaatschappijen een stijgende trend laten zien. In de context waarover wij hier over de branche praten in elk geval wel.

Wij vergeleken de bruto reclamebestedingen van de grootste airlines in de periode januari t/m oktober van dit jaar vergeleken met die periode vorig jaar.

Conclusie: de budgetten zijn dit jaar meer dan verdubbeld en stegen van net iets meer dan € 5mln in 2022 naar ruim € 12,7mln in 2023, oftewel met 152,5%.

Vooral Transavia schroefde de uitgaven flink op, van ruim € 1mln naar ruim € 6,9mln in dit jaar. Gevolgd door Turkish Airlines op plaats 2 met een brutobedrag van € 2,4 mln, en Emirates op 3 met ruim € 1,5 mln. KLM deed het in 2023 wat rustiger aan dan vorig jaar en gaf 39,5% minder uit.

Opvallende daler: Groenten, fruit, aardappelen -49,5%

De groenten-, fruit- en aardappelenbranche komen we vaak tegen in onze cijfers met advertenties van merken, producenten en producten als ‘Zespri’, ‘Pink Lady’ en ‘Chiquita’.

Vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, laten de bruto bestedingen in de periode januari t/m oktober van 2023 gemiddeld genomen een dalende trend zien.

Top 5 van jan – okt 2023

  1. Pink lady €1.306.999
  2. Zespri € 245.538
  3. Kanzi € 213.052
  4. Chiquita €119.288
  5. Asperges € 116.235

Top 5 jan – okt 2022

  1. Zespri € 2.905.973
  2. Pink lady € 659.272
  3. Kanzi € 282.370
  4. Nederlandse asperge € 97.380
  5. Looye kwekers € 83.279

Automotive (weer) in beweging

De wereldwijde maatregelen voor de bestrijding van Covid-19 waren ook in de automotive goed merkbaar. Door toeleveringsproblemen van grondstoffen en halffabricaten liepen de levertijden van o.a. auto’s enorm op.
Daar is dit jaar pas echt verandering in gekomen. De omzet van de auto- en motorenbranche in Nederland steeg in het tweede kwartaal met 33,7 procent ten opzichte van tweede kwartaal van vorig jaar. De opbrengsten in de deelbranche waar autohandelaren onder vallen, maakten een sprong van bijna 50 procent.
Volgens het CBS is dit onder andere te danken aan de toegenomen verkoop van elektrische voertuigen, het wegwerken van backorders en prijsstijgingen.

Dezelfde ontwikkelingen in de bruto overall reclamebestedingen van de automobielbranche zien we niet, althans niet direct. Voor personenauto’s maakten de merken in het tweede kwartaal van 2022 reclame met een waarde van € 54,8 mln, in Q2 van dit jaar was dat bedrag met 8,54% gestegen naar € 59,5 mln. De bestedingen voor bedrijfswagens en trucks steeg in hetzelfde kwartaal met 14,47% van € 3,2 mln in 2022 naar ruim € 3,6 mln in 2023.

Maar, als we inzoomen op de cijfers, dan zien we wel degelijk een opmerkelijke verschuiving. In Q2 van 2022 was een kleine € 14,5 mln van de € 54,8 mln aan bestedingen gespendeerd aan reclames voor puur elektrische auto’s, wat neerkwam op zo’n 26,4% van het totaal. In het tweede kwartaal van 2023 was dit bruto € 31,2 mln van de € 59,5 mln, oftewel met 52,4% een verdubbeling van het budget voor EVs.

De 5 merken die het meeste uitgaven in 2023 Q2 waren:

1. Kia € 6.094.080
2. Toyota € 5.439.380
3. Renault € 5.283.680
4. Hyundai € 5.139.316
5. Volvo € 5.121.101

Uitgelicht

door Sharday Purvis

Black Friday & Singles’ Day

Het is november en dat is het startsein voor veel retailers om te adverteren met Black Friday en Singles’ Day-kortingen. Zoals veel trends in het buitenland heeft deze trend zich ook naar ons land verspreid.

De van origine Amerikaanse ‘Black Friday’ en de Chinese ‘Singles’ Day’ zijn inmiddels niet meer weg te denken uit Nederland. Je ziet veel advertenties voorbijkomen met hoge kortingen; van parfums met ‘Double Eleven’-kortingen tot complete badkamers met Black Friday-kortingen. Met de feestdagen voor de deur is het nu dé tijd om alvast in te slaan voor de mooiste cadeaus met hoge kortingen, voor jezelf of een ander.


Slimme combinatie

Meer zicht op paid & earned media

Adfact is in 2020 samen met RTV Monitor en SoundAware ondergebracht in de SoundAware Group. De bedrijven in deze groep zijn actief op het gebied van media monitoring en media intelligence. Door het delen van technologie en kennis versterken wij elkaar in het vervullen van de informatiebehoeften van onze klanten. In deze nieuwbrief laten we je kennismaken met enkele concrete voorbeelden hiervan.


Paid & earned media komen samen

Logoherkenning voor sponsormarketing

Meten hoe vaak een logo of ander ‘brand asset’ in beeld komt, zegt iets over hoe effectief je (sponsor)marketinginspanningen zijn. Met geavanceerde software voor beeldherkenning tellen wij het aantal vertoningen van specifieke beeldelementen in tv-programma’s. Gecombineerd met bereikcijfers levert dit relevante informatie op, bijvoorbeeld voor sponsor & partnership marketeers om strategische branding keuzes te maken.

René Wijne van RTV Monitor vertelt je graag meer over de verschillende mogelijkheden: bel 0615383386 of mail hem op rene.wijne@rtvmonitor.nl 




Accepteren