Pers & Blog

september 7, 2023 in Nieuws

Adfact Update September 2023

Adfact maakt de advertentiemarkt inzichtelijk. Of het nu gaat om de marktpositie van je merk of om de activiteiten van de concurrentie, wij laten je de effectiviteit van paid media begrijpen. Onze data bevat waardevolle informatie over bestedingen en bereik op radio, tv, in de bioscopen, out-of-home, print en online.

Stijgers & Dalers

Energiebedrijven +85,4%

Op de energiemarkt is de afgelopen jaren natuurlijk erg veel te doen geweest. Dit heeft ook doorgewerkt in de hoeveelheid reclame die de energiebedrijven maakten. In januari t/m juli 2022 waren de bruto bestedingen € 21,7mln. Dit jaar zijn de energiebedrijven weer los gegaan en bedroegen de bruto reclamebestedingen € 40,3mln. Bijna een verdubbeling ten opzichte van vorig jaar dus.

De top 5 big spenders van januari t/m juli 2022:

  1. Vattenfall
  2. Essent
  3. Energiedirect
  4. Pure energie
  5. Eneco

In januari t/m juli 2023 bestaat de top 5 uit:

  1. Essent
  2. Eneco
  3. Vattenfall
  4. Engie
  5. Energiedirect

Opvallende daler: Brillen, lenzen en monturen -88,5%

De brillenmarkt lijkt een pas op de plaats te maken. Daar waar de bruto reclamebestedingen in januari t/ juli van vorig jaar nog bijna zo’n € 4,4mln bedroegen, zijn ze dit jaar teruggelopen naar slechts € 506K.

Het beeld van de grootste adverteerders in januari t/m juli 2022 en januari t/m juli 2023 ziet er als volgt uit:

Top 5 in januari t/m juli 2022:

  1. Essilor
  2. Charlie temple
  3. Day Vision
  4. Zoom Vision
  5. Polaris

Top 5 in januari t/m juli 2023:

  1. Wrap my glasses
  2. Chanel
  3. Zonnebrillen.com
  4. Vue d’Or
  5. Alexanian

Uitgelicht

door Jeroen Kerkvliet (Marketingmanager)

Strategisch inzetbare marktdata

Adfact maakt deel uit van de SoundAware Group, een groep bedrijven die actief is op het gebied van media intelligence. Zusterbedrijven zijn RTV Monitor en SoundAware, experts op het gebied van respectievelijk earned media monitoring en muziek airplay monitoring. Ieder houdt vanuit de eigen expertise de media dus scherp in de gaten.

Deze zomer keken we met veel belangstelling naar de bewegingen in de radiomarkt en de veiling van de FM-frequenties. Aan de bestedingscijfers konden wij ook terugzien dat er wat aan de hand was. De adverterende zenders trapten in juni flink op de rem, om in augustus weer voluit te gaan. Vooral 538 geeft flink gas met alleen in augustus al een bruto bestedingsbedrag van € 2.510.925.

Een mooi voorbeeld van hoe marktontwikkelingen zichtbaar worden in onze data. En als je de verschillende marktpartijen daarin specificeert, ook hoe die data strategisch inzetbaar wordt.


Reisbranche in de lift

De scholen zijn weer begonnen, de zomervakantie zit er weer op. De reisbranche heeft een paar moeizame ‘Coronajaren’ jaren achter de rug, maar inmiddels  kan iedereen weer heerlijk op vakantie. De reisbranche heeft ook omzet-technisch wat goed te maken en timmert weer flink aan de weg met hun aanbod. We waren benieuwd hoe we dit terug zouden vinden in de bestedingscijfers. We vergeleken het eerste half jaar van de jaren 2019 t/m 2023. De dip in 2021 is goed zichtbaar:

Van januari t/m juni 
2019:  € 144.691.578
2020:  € 78.827.948
2021:  € 29.148.930
2022:  € 83.862.057
2023:  € 118.745.219

Ook al nemen de bestedingen vanaf 2022 weer toe (ten opzichte van vorig jaar zien we een toename van 28,4%), het niveau van 2019 wordt nog niet gehaald.


Nieuwe banken

De de laatste jaren is de populariteit van de digitale banken behoorlijk gegroeid. Omdat deze bedrijven geen fysieke kantoren hebben en je alles online kunt (moet) regelen, claimen zij dat zij hierdoor de kosten lager kunnen houden dan de gevestigde banken.

Ook bieden zij veelal een hogere rente op hun spaarrekeningen dan de traditionele banken.
KNAB en Brand New Day richten zich op de zakelijke klant of pensioenen, maar het merendeel van de nieuwkomers richt zich op de “tech savvy” jonge doelgroep.
De bestedingen van de digitale banken was € 9,3 mln in 2022 en loopt in 2023 (t/m augustus) inmiddels op naar € 15,2 mln bruto. Koploper daarin is Revolut met ruim € 7 mln.




Accepteren