Pers & Blog

juli 18, 2023 in Nieuws

Adfact Update Juli 2023

Bestedingen & bereikcijfers

Adfact maakt de advertentiemarkt inzichtelijk. Of het nu gaat om de marktpositie van je merk of om de activiteiten van de concurrentie, wij laten je de effectiviteit van paid media begrijpen. Met onze data hoef jij je geen zorgen meer te maken over het missen van waardevolle informatie over bestedingen op radio, tv, in de bioscopen, out-of-home, print en online.
Door onze data aan te vullen met bereikcijfers kunnen we een zeer waardevolle dimensie toevoegen.


Stijgers & Dalers

Eaux de toilette en parfums +78%

We vergeleken de bruto reclamebestedingen voor eaux de toilette en parfums over het eerste halfjaar van 2023 met die van vorig jaar. Chanel ging dit voorjaar los en pakte groots uit met een campagne voor het luchtje ‘Coco Mademoiselle’: goed voor € 3,9mln.

Interessant: bij de SUVs in het B-segment zien we juist een daling van de bestedingen van -55,0% naar € 5,5mln.

Top 5 van 2023 (januari – juni):

  1. Chanel € 6,3mln
  2. Hugo Boss € 3,0mln
  3. Dior € 2,6mln
  4. Giorgio Armani € 2,2mln
  5. Paco Rabanne € 1,9mln

Top 5 van 2022 (januari – juni):

  1. Dior € 2,5mln
  2. Chanel € 2,3mln
  3. Hugo Boss € 2,1mln
  4. Giorgio Armani € 2,0mln
  5. Paco Rabanne € 1,3mln

 

Opvallende daler: Huishoudelijke artikelenzaken -71,6%

We vergeleken de bruto reclamebestedingen in het eerste halfjaar van 2023 met die van vorig jaar. In deze categorie komen we nu eigenlijk alleen nog maar Action tegen. Blokker en Big Bazar (de nummers 1 en 2 van 2022) nauwelijks nog. Action heeft het budget zelfs wat verhoogd t.o.v. vorig jaar. Dit komt voor de hele branche neer op bruto € 1,4mln dit jaar, tegenover € 5,1mln in 2022.


Top 2 van 2023 (januari – juni):

  1. Action € 1,1mln
  2. Blokker € 0,2mln

Top 3 van 2022 (januari – juni):

  1. Blokker € 2,4mln
  2. Big bazar € 1,5mln
  3. Action € 0,9mln

Uitgelicht

door Sabine Haddocks (Print Media Expert)

Branding in print media

“Vanuit mijn ‘home office’ in de Verenigde Staten screen ik elke dag digitaal alle dagbladen en tijdschriften om alle advertenties en de bijbehorende gegevens te verzamelen. Mooi om te zien hoe de verschillende titels ook heel eigen profielen hebben als het gaat om de advertenties. Ik zie hoe de adverteerders hun doelgroepen proberen aan te spreken.

Ik vind het ook interessant om steeds meer de verschillende vormen van branded content te zien. Van advertorials, reviews tot interviews, achtergrondverhalen en nog veel meer. Voor mij is dat ook interessant omdat je daar eigenlijk het grensvlak ziet tussen de paid media (waar we ons bij Adfact mee bezighouden), en earned media, waar ons zusterbedrijf RTV Monitor actief is.”


Luxe merken & print advertising

‘Glossy’ is niet voor niets een term uit de wereld van de print; de luxe magazines zijn een dankbaar advertentiekanaal voor luxe merken. Want ook al wint online nog altijd terrein ten opzichte de verschillende offline kanalen, bij ‘print’ zien we een ‘steady’ beeld.

Kijkend naar 2020 t/m 2022 dalen de bruto bestedingen weliswaar licht (van € 10,9mln in 2020 naar € 9,3mln in 2022), toch is het opvallend dat gemiddeld genomen het aantal in tijdschriften adverterende luxe merken de afgelopen 3 jaar vrijwel gelijk gebleven is. Wij telden er 89 in 2020, 87 in 2021 en 88 in 2022.

Rolex, Chanel, Dior, Cartier, Patek Philippe, Clarins, Louis Vuitton, Lancōme L’Oréal Paris en Guess zijn de 10 grootste besteders van in totaal zo’n 134 merken die regelmatig adverteren in magazines.


 

Radiomarkt in beweging

De veiling van de radiofrequenties ligt inmiddels alweer achter ons. Voor grote bedragen zijn de kavels ‘herverdeeld’. De grote spelers hebben hun belangen veilig gesteld. Er zijn verliezers en er is een nieuwe speler op de markt die zijn plannen vooralsnog niet prijsgeeft. Het was dus spannend.
Wat vooral voor marktanalisten en adverteerders interessant zal zijn is te zien hoe de zenders hun marktaandeel zullen weten te claimen. De belangen zijn groot; de advertentiemarkt voor radio is groot, de potentiële verdiensten dus ook, maar de benodigde investeringen in de FM-frequenties waren enorm. Wat het effect zal zijn op de bestedingen zullen wij in elk geval nauwlettend in de gaten houden.
 



Accepteren