Adverteerders besteden ondanks ‘corona’ fors meer aan Black Friday
Er is dit jaar 1,1 miljoen euro meer uitgegeven aan offline advertenties (op radio, tv, kranten, magazines, buitenreclame en in bioscopen) rondom Black Friday, in vergelijking met deze bestedingen in 2019. Uit cijfers van media registratiebureau Adfact blijkt dat er vooral op radio en televisie meer is uitgegeven.
Verder blijkt uit de data van Adfact dat de advertentiebestedingen zowel op televisie als radio met ruim 1 miljoen gestegen zijn, in vergelijking met dezelfde uitgaven in 2019. Ondanks de corona crisis heeft de advertentiemarkt niet geleden; daarbij is Black Friday een aanjager gebleken. In totaal werd er in 2020 al ruim €193,5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties in de offline media, terwijl de feestdagen nog moeten komen.
Meer uitgaven rondom Black Friday
Advertentiebestedingen rondom het uit de VS overgewaaide Black Friday, traditioneel de dag na Thanksgiving (29 november), zagen dit jaar over alle media gekeken, een toename van 4,7% ten opzichte van 2019. Voor de radio was deze toename zelfs nog groter: hier werd maar liefst 17,6% meer aan advertenties uitgegeven. Opvallend is dat er dit jaar minder verschillende adverteerders geadverteerd hebben, maar voor een hoger budget (117 versus 144 vorig jaar). Ketens Amazon.nl en Koopjedeal.nl staan hierbij bovenaan met de meeste advertentiebestedingen. Vooral de ‘traditionele media’, radio en televisie zagen dit jaar een stijging in advertentiebestedingen.
Joris Bos, Managing Director van Adfact, denkt dat dit te maken heeft met de verschillende ‘lockdowns’ van dit jaar: ‘Ondanks de covid crisis of misschien zelfs dankzij deze crisis, is er ruim meer budget aan advertenties uitgegeven dit jaar. Helemaal rond Black Friday: bijna 5% meer dan in 2019, wat al een absoluut topjaar was. Adverteerders lijken goed aan te voelen dat mensen juist door het vele thuiszitten extra gevoelig zijn voor aantrekkelijke aanbiedingen en spelen daarop in. Dit bewijst de kracht van themadagen als Black Friday, al dan niet in combinatie met deze crisis.’
Related Berichten
Reclamebestedingen Black Friday en Cyber Monday 2024 opnieuw hoog
De advertentiemarkt rondom Black Friday en Cyber Monday breekt ook dit jaar records. Uit een uitgebr ...
Volop reclamebestedingen Black Friday
De laatste twee maanden van het jaar zijn op de advertentiemarkt traditiegetrouw druk met Sinterklaa ...
WK in Qatar: adverteerders echt terughoudender
Zondag 20 november klonk het startsignaal voor het WK voetbal in Qatar. De schrijnende arbeidsomstan ...