MediaMarkt geeft meest uit aan reclame gericht aan ‘vakantiegeld’
Na twee vakantie loze corona-jaren is aan de drukte op Schiphol te merken dat een groot deel van werkend Nederland het vakantiegeld maar al te graag (wil) spenderen aan datgene waarvoor het van oudsher bedoeld is: vakantie. Maar uiteraard wordt dit ‘spaarpotje’ niet alleen gebruikt voor vakantie en verschillende niet-reisbranche gerelateerde zaken haken daar op in dit jaar. Elektronicazaak Mediamarkt geeft het meest uit aan reclame expliciet gericht aan de besteding van het vakantiegeld: bijna 1,5 miljoen euro bruto, sinds 1 mei 2022 (tot en met begin juni). Dit blijkt uit onderzoek van Adfact.
Voor dit onderzoek heeft Adfact gekeken naar de uitingen en campagnes gepubliceerd van 1 mei tot begin juni 2022. Mediamarkt blijkt verreweg het meest te adverteren met ‘vakantiegeld deals’; bijna 1,5 miljoen euro bruto. Op een ‘tweede’ plek komen we een logisch merk tegen – want reisbranche: Corendon met ‘Besteed jouw vakantiegeld aan onze (mei/juni) deals’. De reisorganisatie heeft vanaf mei ruim een miljoen euro bruto uitgegeven. Verder in de ‘top 5’: op 3 Coolblue (ruim € 800 duizend bruto) met ‘vakantiegeld deals’, op 4 X2o Badkamers (ruim € 440 duizend bruto) met ‘Per 2.000 euro, 150 euro vakantiegeld voordeel cadeau’ en tot slot Exterioo Tuinmeubelen (€ 286 duizend bruto) met ‘Op zoek naar een bestemming voor je vakantiegeld?’.
Van alle uitingen en campagnes gelinkt aan de besteding van vakantiegeld heeft Adfact dit jaar tot nu toe voor ruim 6,2 miljoen euro aan bruto mediabestedingen van verschillende merken gevonden. In deze ‘top vijf’ is de grootste besteder niet meegenomen: De Nederlandse Staatsloterij. De loterij heeft tot nu toe al meer dan 1,5 miljoen euro bruto uitgegeven aan hun campagne gelinkt aan het vakantiegeld: ‘Kans op 400 x 2500 euro extra vakantiegeld’. Omdat deze actie niet gericht is op de besteding van het vakantiegeld aan een bepaald product is deze niet meegenomen in bovenstaand overzicht.
Related Berichten
Volop reclamebestedingen Black Friday
De laatste twee maanden van het jaar zijn op de advertentiemarkt traditiegetrouw druk met Sinterklaa ...
WK in Qatar: adverteerders echt terughoudender
Zondag 20 november klonk het startsignaal voor het WK voetbal in Qatar. De schrijnende arbeidsomstan ...
5 grote Nederlandse verzekeraars op een rij
Onlangs kocht a.s.r. verzekeringen Aegon, en werd daarmee een van de grootste Nederlandse verzekeraa ...