19 maart 2021 in Persbericht

Politiek besteedt miljoenen aan advertenties in aanloop naar verkiezingen 2021

Er is dit jaar ruim 13,8 miljoen euro uitgegeven door zittende politieke partijen aan offline advertenties (op radio, tv, in kranten, magazines en buitenreclame) in de maanden in aanloop naar de verkiezingen. D66 heeft in de strijd om de kiezer het meest uitgegeven: 3,4 miljoen euro. Dit blijkt uit cijfers van monitoringsbedrijf Adfact.

Uit de monitoring van Adfact blijkt verder dat er door de zittende partijen in de eerste drie maanden van dit jaar het meest is uitgegeven aan televisiereclames – ruim 6,6 miljoen euro. Opvallend is dat de PVV hier niet in meegaat, de partij heeft alleen geld uitgegeven aan advertenties in dagbladen, ruim 38 duizend euro. Ook de SGP komt niet voor in de lijst van partijen die hebben geïnvesteerd in audiovisuele reclame, zij kiezen alleen voor advertentieruimte in bladen en via buitenreclame. DENK kiest in aanloop naar de verkiezingen alleen voor buitenreclame. En geeft de partij in vergelijking met de andere partijen in totaal het minst uit: nog geen 23,5 duizend euro.

Totale advertentiebestedingen nog groter

Het totale bedrag dat is uitgegeven door politieke partijen aan advertenties rondom deze verkiezingen ligt vele malen hoger. In de berekeningen van Adfact zijn de online advertenties niet meegenomen, en ook niet alle deelnemende partijen aan de verkiezingen. Eerder deze week werd bekend dat in de laatste zeven dagen in aanloop naar de verkiezingen van 17 maart, diverse partijen ook duizenden euro’s hebben uitgeven aan advertenties via Facebook. Deze cijfers, uitgezocht door Social strategist en advertising specialist Tom Meulders, laten zien dat onder andere Forum voor Democratie (149.499 euro) en het CDA (115.033 euro) ook online forse advertentie uitgaven hebben gedaan.



Accepteren