Streamers vechten om kijkers: vanaf 2020 bijna € 141 miljoen bruto offline mediabestedingen
Sinds januari 2020 (tot en met april 2022) hebben de verschillende aanbieders van streaming platforms en kanalen, on-demand ‘tv’, bijna € 141 miljoen bruto aan offline mediabestedingen uitgegeven. Het gaat hierbij om de 10 grootste aanbieders, Disney+ komt naar voren als aanbieder met de grootste bestedingen aan (offline) advertising: 44,9 miljoen euro (bruto). Dit blijkt uit onderzoek van Adfact.
Voor dit onderzoek heeft Adfact gekeken naar de top 10 streaming aanbieders, van januari 2020 tot en met april 2022. Van de top 10; Discovery+, Disney+, Espn/Fox sports, F1 tv pro, HBO max, Netflix, Nlziet.nl, Prime video, Viaplay en Videoland heeft aanbieder Disney+ van alle spelers het meest uitgegeven aan offline advertenties. Online mediabestedingen zijn in het onderzoek van Adfact niet meegenomen. Uit de gegevens blijkt het medium televisie de hoogste mediawaarde te hebben, gevolgd door Out of Home en radio, in zowel 2020, 2021 als 2022. Streamingdiensten populair Uit onderzoek van Telecompaper bleek eerder dit jaar al dat streamingdiensten enorm populair zijn onder de Nederlandse bevolking. Drie op de tien Nederlanders (30%) is geabonneerd op twee of meer SVOD-diensten (streaming/subscription video on demand). HBO Max en Viaplay werden beiden in maart 2022 geïntroduceerd in Nederland. De diensten hebben nu al ieder minstens een half miljoen Nederlandse abonnees, blijkt uit een onderzoek van Telecompaper, aldus Nu.nl eerder deze maand. Daartegenover staat voor HBO Max een bedrag van € 3.367.409 aan bruto mediabestedingen sinds januari 2022. Voor Viaplay is dit bedrag € 3.196.416, sinds 2021.
Opvallend: combideals telecomproviders & streaming diensten
Een interessante uitkomst uit het onderzoek van Adfact: verschillende telecomproviders hebben streaming diensten ingezet om klanten te werven. In de periode januari 2020 t/m april 2022 heeft T-Mobile hier het meest gebruik van gemaakt met 21,4 miljoen euro, gevolgd door KPN en Youfone. T-Mobile heeft van de 21,4 miljoen euro, ruim 14 miljoen euro (bruto) op de combinatie Netflix/Videoland ingezet met de campagne ‘Unlimited & Entertainment’. De klant kreeg unlimited data inclusief een abonnement op Netflix en Videoland. In totaal hebben de verschillende telecomaanbieders bijna € 28.7 miljoen euro (bruto) uitgegeven aan deze offline reclame. Naast de combinatie Netflix/Videoland waren de streamingdiensten Viaplay en de combinatie ESPN/Fox Sports in trek.
Related Berichten
Reclamebestedingen Black Friday en Cyber Monday 2024 opnieuw hoog
De advertentiemarkt rondom Black Friday en Cyber Monday breekt ook dit jaar records. Uit een uitgebr ...
Volop reclamebestedingen Black Friday
De laatste twee maanden van het jaar zijn op de advertentiemarkt traditiegetrouw druk met Sinterklaa ...
WK in Qatar: adverteerders echt terughoudender
Zondag 20 november klonk het startsignaal voor het WK voetbal in Qatar. De schrijnende arbeidsomstan ...