Week van het geld
De “Week van het geld” is in volle gang. Dit jaar is het Thema “Bedwing de bling” dat jongeren bewust moet maken van allerlei dure verleidingen. Beïnvloeding door reclames speelt daarin een rol, die van banken en andere financiële dienstverleners dus ook.
Die financiële dienstverleners richten zich in het gros van de door ons gevonden uitingen niet specifiek op de jongeren. De meeste van hun producten zijn voor een volwassenen doelgroep bedoeld, zoals hypotheken, beleggen en leen- of kredietproducten. Onderzoek naar de (neven)effecten van dit soort uitingen op jongeren is niet onze ‘core business’ maar, onderzoekers onder jullie, wij hebben de data dus neem gerust contact op als je geïnteresseerd bent. We zagen in de gegevens over uitingen met financiële producten gericht op de particuliere doelgroepen (B2C) van de afgelopen 3 jaar echter wel enkele opvallende dingen;
Daar waar de bruto reclamebestedingen van de adverteerders voor hypotheken steeg, daalden die voor uitingen over leen- en kredietproducten juist.
Voor beleggingsproducten zagen we in 2021 dat de bruto reclamebestedingen ten opzichte van 2020 bijna 3 maal zo hoog waren en in 2022 bleef dit op ongeveer hetzelfde niveau als in het jaar ervoor.
Opvallend is de piek aan bestedingen voor spaarproducten: de 3 grootste adverteerders spendeerden in 2020 nog zo’n € 78.000, maar omdat SNS in 2021 een grote tv-campagne lanceerde met o.a. het thema “Maak van je kind een Monnie Master”, schoot dat budget naar meer dan € 2,1 mln in dat jaar, om vervolgens in 2022 weer terug te zakken naar ongeveer € 94k (bruto).
Opvallender is het dat de totale bruto budgetten voor reclames voor sparen vér achterblijven bij de budgetten van de 3 andere genoemde financiële productgroepen (beleggen, hypotheken en lenen). De lage rente zal hierin een belangrijke rol gespeeld hebben. De gegevens over 2023 ytd laten voorlopig een grote voorsprong voor beleggingen zien.
In onderstaande grafiek tonen we het allemaal nog even wat overzichtelijker. We hebben nog veel meer van dit soort gegevens. Nieuwsgierig? Laat het ons weten.
Related Berichten
Reclamebestedingen Black Friday en Cyber Monday 2024 opnieuw hoog
De advertentiemarkt rondom Black Friday en Cyber Monday breekt ook dit jaar records. Uit een uitgebr ...
Adfact Update November 2023
Adfact maakt de advertentiemarkt inzichtelijk. Of het nu gaat om de marktpositie van je merk of om d ...
Automotive in beweging
Voer voor marktanalisten De wereldwijde maatregelen voor de bestrijding van Covid-19 waren ook in de ...