Adfact Update Februari 2023


Reisorganisaties in de picture
Met de feestdagen en de kerstvakantie alweer even achter ons, kijken de Nederlanders volop uit naar een skivakantie of de winterzon. Bij Adfact zien we dat de reisbranche daar gretig op inspeelt; de bruto reclamebestedingen verdubbelden daar t.o.v. dezelfde periode vorig jaar van €14,1 mln naar €29,8 mln.
De top 5 van januari 2023:
- Corendon – 7,0 miljoen euro
- Sunweb – 5,2 miljoen euro
- Bolderman – 2,2 miljoen euro
- Prijsvrij.nl – 2,1 miljoen euro
- Tui – 1,4 miljoen euro
Uitgelicht
door Rik Langhout, Accountmanager bij Adfact
Met onze online monitor ‘Adfact Online’ krijg je inzicht in de Share-of-Voice van adverteerders in display advertenties. Wij ontvangen de pageview-data rechtstreeks van de exploitanten. Daardoor komen we tot een nauwkeurige berekening van de impressies per campagne.
Per adverteerder, per branche maar ook per zelf geselecteerde groep kun je zo campagnes en mediadruk tussen adverteerders vergelijken. Dat kan in ons portaal, maar kan ook met bijvoorbeeld Excel en andere toepassingen.
Benieuwd naar data over jouw branche? Stuur mij een e-mail: rik@adfact.nl


Stijgers & Dalers
Opvallende daler: Koffiezetapparaten -96,7%
Bij de bruto reclamebestedingen voor koffiezetapparaten zien we een opvallende daling van 96,7% vergeleken met vorig jaar.
De merken die we hebben geregistreerd in januari 2023 zijn: L’Or Espresso, Barista en Senseo Select.
Opvallende stijger: Theater, Voorstellingen en Evenementen +256,3%
In januari 2023 hebben we een flinke stijging bij reclames voor (klassieke) concerten geconstateerd. Het merk ‘Beleef klassiek’ bleek goed voor €700.000 bruto, gevolgd door ‘Muziekfeest van het jaar’ met €180.000 en Het Concertgebouw met €130.000.
We zien dat de gehele branche ‘Theater, Voorstellingen en Evenementen’ post-corona t.o.v. vorig jaar 256,3% meer is gaan besteden.
Adfact verhuist
Wij verhuizen naar het Van Slingelandtplein in Amsterdam. Verwacht dus binnenkort van ons een verhuisbericht met de nieuwe adresgegevens.
Related Berichten

Adfact Update Januari 2023
Welkom bij de eerste editie van de Adfact update. Met deze nieuwsbrief houden we je maandelijks op d ...

Reclamejaar 2022 in vogelvlucht
Nederlandse adverteerders hebben € 4,9 miljard uitgegeven aan reclame op radio, televisie, in dagbla ...

Minder reclamebestedingen Sinterklaas 2022
Kerst, WK, Black Friday: het is druk in advertentieland. Ook Sinterklaas telde weer mee. Nu is hij w ...