Pers & Blog

januari 25, 2023 in Nieuws

Adfact Update Januari 2023

Welkom bij de eerste editie van de Adfact update. Met deze nieuwsbrief houden we je maandelijks op de hoogte van wat ons opvalt in de wereld van de ‘paid media’. 


Nieuwe website adfact.nl

Onze website heeft een volledige make-over gekregen. We hebben een compleet ander look & feel gecreëerd, een stijl die past bij Adfact & de mensen, en die de tand des tijds weer even kan weerstaan. Belangrijker is dat we ruimte hebben gemaakt om de toegevoegde waarde van onze expertises te tonen. We laten nu veel beter ons gezicht zien (letterlijk en figuurlijk).

Hiermee is de site nu een volwaardig kanaal geworden om informatie te delen en in contact te komen met onze klanten en prospects. Maar aangezien je hier al bent, heb je dat vast al gezien! Is er informatie die je mist? Of zou je graag meer willen weten over een bepaalde dienst, laat het ons weten.


Verbod op reclame voor online gokken

Het verbod op reclame voor online gokken zou ingaan op 1 januari 2023. De politiek is er echter nog niet uit, en dus is de regelgeving uitgesteld. Het streven is nu om het verbod eind maart in te laten gaan. Over de impact van de reclames en de aanleidingen voor het verbod is in de media al veel gesproken.
Om een beeld te krijgen bij het financiële effect op de advertentiemarkt van het aanstaande verbod, hebben we wat cijfers op een rij gezet. In totaal werd er in 2022 voor 77,3 miljoen euro (bruto) uitgegeven aan reclames. De online gokplatforms die in december ’22 het meest adverteerden waren:

  1. One Casino – 2,1 mln
  2. Toto – 1,8 mln
  3. Betcity.nl – 1,2 mln
  4. 711 – 1,0 mln
  5. Unibet – 0,6 mln

Lees hier meer over onze aanpak om tot dit soort cijfers te komen.



Uitgelicht

door Karen Bake, Marketing Intelligence Analist bij Adfact

“In aanloop naar de feestdagen heb ik de kerstcommercials van de supermarkten voorbij zien komen. Allemaal promoten zij hun uitgebreide assortiment, en is hun boodschap verpakt in een filmpje met een (min of meer) ‘sentimentele’ lading.
Mij viel de reclame van Lidl extra op. Dat kwam vooral omdat ik vind dat Lidl goed inspeelde op de huidige maatschappelijke waardes en tegelijkertijd de tijdloosheid ervan toont. De boodschap die je zou kunnen formuleren als ‘Iedereen hoort erbij, luxe voor iedereen, Lidl is er voor iedereen’ komt naar mijn mening goed uit de verf.”


Stijgers & Dalers

Opvallende daler: Dirk -62,5%
In 2021 kondigde supermarktketen Dirk aan te stoppen met tv-reclames. Ze hebben woord gehouden; Dirks reclamebestedingen daalden 62,5% vergeleken met het jaar ervoor, naar 1,4 miljoen euro bruto in 2022 via de andere kanalen.
Opvallende stijger: NS +38163%
De NS heeft in 2022 volop nieuw personeel geworven. Vooral in december was dat voor ons goed zichtbaar in de cijfers: met een totaal bruto bestedingsbedrag van 2,8 miljoen euro was hun budget maar liefst +38.163% ten opzichte van hun uitgaven in december 2021.


Adfact Online: monitoring van online video & display advertising en branded content

Naast de uitgebreide monitoring van, en rapportages over reclames en bestedingen in de offline media, biedt Adfact ook ‘Adfact Online.  Met onze innovatieve online media monitor zijn we nu in staat om het gehele spectrum van alle media te monitoren, dus zowel ‘ATL’ als ‘BTL’. Wij scannen alle belangrijke social media platforms en meer dan 1.000 best bezochte websites van Nederland. Een duidelijker beeld bij de Online Share of Voice in aantallen impressies heb je niet eerder gekregen.
Meer weten? Neem dan contact op met Rik Langhout.




Accepteren