Adfact Update Juni 2023
Luxe merken & print advertising
‘Glossy’ is niet voor niets een term uit de wereld van de print; de luxe magazines zijn een dankbaar advertentiekanaal voor luxe merken. Want ook al wint online nog altijd terrein ten opzichte de verschillende offline kanalen, bij ‘print’ zien we een ‘steady’ beeld.
Kijkend naar 2020 t/m 2022 dalen de bruto bestedingen weliswaar licht (van € 10,9mln in 2020 naar € 9,3mln in 2022), toch is het opvallend dat gemiddeld genomen het aantal in tijdschriften adverterende luxe merken de afgelopen 3 jaar vrijwel gelijk gebleven is. Wij telden er 89 in 2020, 87 in 2021 en 88 in 2022.
Rolex, Chanel, Dior, Cartier, Patek Philippe, Clarins, Louis Vuitton, Lancōme L’Oréal Paris en Guess zijn de 10 grootste besteders van in totaal zo’n 134 merken die regelmatig adverteren in magazines.
Stijgers & Dalers
Opvallende stijger: Grotere SUV personenauto’s
Wij zien al geruime tijd dat de SUVs in het C-segment qua mediabudget in trek zijn. Nu zien we ook in de periode januari t/m mei van dit jaar een aanzienlijke toename in het D-segment (+166,9% naar € 9,4mln) en bij de Large SUVs (+31676,5% naar 1,9mln euro).
Qua SUVs in het D-segment gaat het dan vooral om de Toyota BZ4X, de Nissan Ariya en X-trail. Bij de Large SUVs zien we vooral de Audi Q8 E-tron.
Interessant: bij de SUVs in het B-segment zien we juist een daling van de bestedingen van -55,0% naar € 5,5mln.
Opvallende daler: Drankwinkels -58,3%
Daar waar de periode januari t/m mei in 2022 nog goed was voor 9,6 mln bruto mediawaarde, zien we in 2023 een daling naar 4,0mln bruto mediawaarde, oftewel 58,3%.
Top 5 2023 YTD:
Wijnvoordeel € 1,7mln (-9,6%)
Gall & Gall € 0,8mln (-71,1%)
De Wijnbeurs € 0,5mln (-78,0%)
Leon Colaris € 0,4mln (-61,9%)
Astrid & Therese € 0,3mln (-74,9%)
Meer diepte met bereikcijfers
Met onze data hoef jij je geen zorgen meer te maken over het missen van waardevolle informatie over bestedingen op radio, tv, in de bioscopen, out-of-home, print en online. Door de data aan te vullen met bereikcijfers kunnen we een zeer waardevolle dimensie toevoegen.
Of het nu gaat om de eigen marktpositie van je merk of om de activiteiten van de concurrentie, wij meten de mediawaarde en laten je de effectiviteit van je paid media begrijpen.
Uitgelicht
door Erik Jan Lind (Media Intelligence Analist)
Radio nog completer
Ik werk sinds 1 januari 2008 bij Adfact. Naast het maken van allerlei rapportages voor diverse branches, houd ik me van alle mediumtypen die we registreren bij Adfact voornamelijk bezig met radio.
Van zo’n 60 radiozenders variërend van ‘100% NL’ tot ‘Wild FM’ houden we dagelijks bij welke nieuwe commercials er verschijnen. Deze classificeren we in onze database met daarbij de bruto bestedingen.
Momenteel zijn we bezig om uit te breiden met andere soorten van radio-uitingen. Denk hierbij aan programma-aankondigingen, promo’s en audioboards. Met de data over ook al deze uitingen in onze database kunnen we straks een uiterst compleet beeld van paid media op de radio bieden.
Inhaker van de maand
Twee fastfood-kemphanen in een bushokje: Burger King steekt MacDonald’s de loef af met gelijke wapens. Weliswaar niet in Nederland (oorspronkelijk een Braziliaanse campagne), maar wel even simpel als doeltreffend. Wij moesten er in elk geval om glimlachen.
Related Berichten
Adfact Update November 2023
Adfact maakt de advertentiemarkt inzichtelijk. Of het nu gaat om de marktpositie van je merk of om d ...
Automotive in beweging
Voer voor marktanalisten De wereldwijde maatregelen voor de bestrijding van Covid-19 waren ook in de ...
Adfact Update September 2023
Adfact maakt de advertentiemarkt inzichtelijk. Of het nu gaat om de marktpositie van je merk of om d ...