28 maart 2023 in Nieuws

Adfact Update Maart 2023

Radioreclame

De veiling van de FM-frequenties houdt de gemoederen in Radioland flink bezig. Zowel de grote zenders als de nieuwe en kleinere spelers vechten om een plaatsje in de ether, en daarmee om de gunst van de luisteraar, en dus om bereik en natuurlijk mediabudgetten. Om je een indruk te geven van de grootte van die belangen in termen van reclamebestedingen, hebben we wat cijfers verzameld. Ten eerste de bruto budgetten die bij de diverse zgn. ‘sales houses’ voor radio zijn ingezet: in januari en februari van dit jaar was dat een bedrag van ruim € 111 mln. Het grootste aandeel is voor Talpa Radio (538, Radio 10, Radio Veronica en Sky Radio) en DPG (Qmusic). Ten tweede: als we kijken naar wat de radiomerken voor zichzelf bruto aan reclame uitgaven in januari en februari dan staan er 4 zenders van Talpa in de top 5.
  1. 538 2,1 mln.
  2. Sky radio 1,3 mln.
  3. BNR Nieuwsradio 0,9 mln.
  4. Radio Veronica 0,8 mln.
  5. Radio 10 0,7 mln.

Uitgelicht

door Joëlla Idema, Officemanager bij Adfact

Printregistratie toen en nu

Enige jaren geleden moest de postbezorger zich nog een breuk sjouwen om de postzakken vol met printtitels bij ons op kantoor af te leveren. Ooit bladerden we elke titel handmatig door, op zoek naar advertenties. Die maten we vervolgens met een liniaal op om er de juiste bruto mediawaarde aan te kunnen koppelen. Dat gaat tegenwoordig natuurlijk anders. Wij ontvangen dagelijks alle titels digitaal. Het doorkijken op zoek naar advertenties doen we nog steeds “handmatig”, zij het dat we geholpen worden door digitale hulpmiddelen om advertenties te omkaderen. Het systeem rekent dan de bruto mediawaarde uit. Voor het juist herkennen van advertenties, gericht zoeken naar specifieke uitingen en classificeren is de menselijke maat nog steeds nodig om het gewenste hoge kwaliteitsniveau te behouden. Nog steeds veel handwerk dus, maar gelukkig een stuk efficiënter dan vroeger!

Stijgers & Dalers

Opvallende daler: Aldi -48,3% Ten opzichte van februari 2022 heeft Aldi in de vorige maand significant minder besteed aan reclames. Wij registreerden 2,2 mln. bruto ten opzichte van 4,3 mln. in 2022. Een daling van 48,3%. Opvallende stijgers: T-Mobile en Vodafone De bruto bestedingen van T-Mobile stegen van 3,8 mln. in februari 2022 naar 5,7 mln. in februari van dit jaar, vooral voor de campagne ‘Denk Unlimited’. De bruto uitgaven van Vodafone stegen van 0,2 mln. in februari van vorig jaar naar 2,1 mln. in februari 2023 met de campagne ‘Recycle Re-use Repair Reduce’.



Accepteren