25 mei 2023 in Nieuws

Adfact Update Mei 2023

Energieleveranciers

Het behoeft geen nadere duiding dat de energiemarkt de afgelopen tijd op zijn zachtst gezegd ‘tumultueus’ is geweest. Dat de situatie aan het stabiliseren is en de prijzen weer dalen is inmiddels weer te merken in onze portemonnee. We zien dat er weer vaste energiecontracten worden aangeboden. De energieleveranciers adverteren met o.a. ‘tarieven onder het prijsplafond’.

Vorig jaar waren de energiebedrijven in de maanden januari t/m april nog goed voor €9.248.480 bruto, dit jaar steeg dit met 111,7% naar €19.580.652 bruto.

De top 5 van januari t/m april 2023 ziet er als volgt uit:


Stijgers & Dalers

Opvallende stijger: Shell +589,9%

Kijkend naar de cijfers van de afgelopen 4 maanden viel Shell ons op;
o.a. voor de campagne #PoweringProgress (“Wij veranderen voor een schonere toekomst”) heeft het bedrijf een budget van ruim €4,6 mln bruto uitgetrokken.
Shells bestedingen in dezelfde periode vorig jaar kwamen waren €670K. Dit jaar dus een flinke stijging!

Opvallende daler: Philips -98,3%

Philips heeft de afgelopen 4 maanden de hand op de knip gehouden: vorig jaar zagen we in deze periode een brutobedrag van zo’n €3,1 mln dat besteed werd aan reclame voor o.a. stofzuigers (€ 1,1 mln), koffiezetapparaten (€ 0,7 mln), luchtreinigers (€ 0,5 mln) en de ‘Airfryer XXL’ (€ 0,5 mln). Het zwaartepunt lag met € 2,9 mln bij tv.

Dit jaar hebben we slechts enkele uitingen in tijdschriften gezien ter waarde van ongeveer €55K.


Uitgelicht

door Joris Bos (managing director)

Reclame voor online gokken

Op 1 juli a.s. gaat het verbod op reclame voor online gokken in. Dat dit impact zal hebben op de advertentiemarkt kunnen wij nu al aan onze data zien.

De online advertentiemarkt werd het afgelopen jaar gedomineerd door de aanbieders van online gokken.
In de Top10 van online adverteerders staan 3 aanbieders van gokken vermeld. Kansino stak daarbij met kop en schouders boven de rest uit.

Het wegvallen van deze adverteerders zal dus niet zonder effect blijven voor het medialandschap. Ongetwijfeld zullen anders adverteerders in dit gat duiken maar in hoeverre dat genoeg zal zijn om het wegvallen van deze enorme mediabudgetten op te vangen zullen we gaan zien. Adfact blijft deze markt de komende tijd in elk geval scherp voor jullie in de gaten houden!



Luxe merken & print advertising

Bij Adfact registreren wij alle uitingen en campagnes op radio en tv, in bioscopen, buiten (out-of-home), online, en natuurlijk print. Ondanks de toename van online advertising en de strijd om de aandacht van de consument op radio en tv, zagen we dat voor de luxe merken ‘print’ nog steeds een belangrijk kanaal in hun marketingmix is.

Wij bekeken de afgelopen 3 hele jaren (2020 t/m 2022). De bruto bestedingen dalen weliswaar licht van € 10,9 mln in 2020 naar € 9,3 mln in 2022. Opvallend is dat het aantal in print adverterende luxe merken de afgelopen 3 jaar vrijwel gelijk gebleven is. Rolex, Chanel, Dior, Cartier en Patek Philippe zijn de 5 grootste besteders van in totaal zo’n 135 merken die regelmatig adverteren in magazines en dagbladen.




Accepteren