12 september 2023 in Nieuws

Automotive in beweging

Voer voor marktanalisten

De wereldwijde maatregelen voor de bestrijding van Covid-19 waren ook in de automotive goed merkbaar. Door toeleveringsproblemen van grondstoffen en halffabricaten liepen de levertijden van o.a. auto’s enorm op.
Daar is dit jaar pas echt verandering in gekomen. De omzet van de auto- en motorenbranche in Nederland steeg in het tweede kwartaal met 33,7 procent ten opzichte van tweede kwartaal van vorig jaar. De opbrengsten in de deelbranche waar autohandelaren onder vallen, maakten een sprong van bijna 50 procent. Volgens het CBS is dit onder andere te danken aan de toegenomen verkoop van elektrische voertuigen, het wegwerken van backorders en prijsstijgingen.

Als we zoeken naar dezelfde ontwikkelingen in de bruto overall reclamebestedingen van de automobielbranche, dan vinden we die niet direct. Voor personenauto’s maakten de merken in het tweede kwartaal van 2022 reclame met een waarde van € 54,8 mln, in Q2 van dit jaar was dat bedrag met 8,54% gestegen naar € 59,5 mln. De bestedingen voor bedrijfswagens en trucks steeg in hetzelfde kwartaal met 14,47% van € 3,2 mln in 2022 naar ruim € 3,6 mln in 2023.

Maar, als we inzoomen op de cijfers, dan zien we wel degelijk een opmerkelijke verschuiving. In Q2 van 2022 was een kleine € 14,5 mln van de € 54,8 mln aan bestedingen gespendeerd aan reclames voor puur elektrische auto’s, wat neerkwam op zo’n 26,4% van het totaal. In het tweede kwartaal van 2023 was dit bruto € 31,2 mln van de € 59,5 mln, oftewel met 52,4% een verdubbeling van het budget voor EVs.

De 5 merken die het meeste uitgaven in 2023 Q2 waren:

1. Kia € 6.094.080
2. Toyota € 5.439.380
3. Renault € 5.283.680
4. Hyundai € 5.139.316
5. Volvo € 5.121.101

Meer weten? Bel ons op 075 616 55 31 of mail naar info@adfact.nl



Accepteren