Minder reclamebestedingen Sinterklaas 2022
Kerst, WK, Black Friday: het is druk in advertentieland. Ook Sinterklaas telde weer mee. Nu is hij weer naar huis en maakt Adfact de balans op: sommige adverteerders spendeerden meer dan vorig jaar, maar in het algemeen zijn er in 2022 iets minder reclamebestedingen gedaan dan in 2021.
Minder adverteerders
Alle reclames op radio, televisie, in magazines, kranten, bioscopen en buitenlocaties verzamelt Adfact dagelijks. De data verrijken, harmoniseren en categoriseren wij. Zo ontstaat een rijke bron vol waardevolle marktinformatie. Voor dit onderzoek filterden wij hieruit alle uitingen met Sinterklaas (en gerelateerde termen) als thema, en dan zien we interessante dingen. Bijvoorbeeld dat we vorig jaar 101 adverteerders geregistreerd hebben, en dit jaar maar 59. Dat komt neer op 41,5% minder merken die Sinterklaasreclame maken. De bruto bestedingswaarde die deze adverteerders gezamenkijk vertegenwoordigen liep ook terug, namelijk van € 28.706.083 in 2021 naar € 26.252.515 dit jaar. Dat is dit jaar dus 8,5% minder dan vorig jaar.
Grootste dalers
Opvallend is deze top 5 van adverteerders die substantieel minder aan Sinterklaasreclames besteedden dan vorig jaar. Vooral Hema springt daaruit naar voren, met een afname van 98,7%. Maar ook supermarkten Albert Heijn en Aldi gaven stukken minder uit aan de Sint dan een jaar geleden.
Grootste stijgers
Bij deze top 3 van stijgers is ook wat interessants te zien. Daar waar Jumbo met hun WK-campagne moest achterblijven, maken ze met Sinterklaas een inhaalslag. Niet alleen is Jumbo een van de grootste stijgers, ook met het totaal van € 6.311.435 aan bruto bestedingen voert de supermarktketen de lijst aan.